تتوفرين على الألويفيرا ولا نجدين استخدامها ! اليك وصفات مذهلة باستخدام جل الالوفيرا

نضال الراضيآخر تحديث : الخميس 16 أغسطس 2018 - 8:03 مساءً
تتوفرين على الألويفيرا ولا نجدين استخدامها ! اليك وصفات مذهلة باستخدام جل الالوفيرا

– وصفات طبيعية بجل الالوفيرا للبشرة والشعر:

1- ماسك جل الالوفيرا لعلاج النمش وحروق الشمس:

اخلطي 4 معالق كبيرة من جل الالوفيرا مع 6 معالق كبيرة عصير خيار و2 ملقة كبيرة لبن, امزجيهم مع بعض كويس جدا وحطي الخليط على بشرتك وسيبيه 20 دقيقة وبعدين اغسليه, وهتشوفي فرق ملحوظ جدا في النمش وحروق الشمس.

وصفات طبيعية بجل الالوفيرا للبشرة والشعر

2- ماسك جل الالوفيرا للبشرة الجافة:

  • – اخلطي 3 معالق كبيرة من جل الصبار مع معلقة كبيرة من زيت الورد وحطي الخليط على البشرة وسيبيه من 10 – 15 دقيقة وبعدين اغسليه بمية دافية.

– ممكن تخلطي 2 معلقة كبيرة من جل الصبار مع معلقة صغيرة من زيت اللوز الحلو وملعقة صغيرة مية ورد وحطي الخليط على البشرة لمدة 15 دقيقة وبعدين اغسليه.

  • – اخلطي معلقة صغيرة من جل الصبار مع 2 معلقة كبيرة عسل نحل وحطي الخليط على البشرة وسيبيه 15 دقيقة او لحد ما ينشف وبعدين اغسليه, وممكن تكرري الوصفة يوميا
  • 3- ماسك الالوفيرا والليمون لعلاج عيوب وشحوب البشرة والبقع الداكنة:

    • – الالوفيرا مع الليمون ليهم مفعول سحري على البشرة لان الليمون بيزود من فوايد الالوفيرا لما بيتحط معاه والاتنين ليهم فعالية كبيرة جدا في علاج عيوب البشرة والبقع الغامقة وبيخلي البشرة صافية, ومش بس كده كمان بيعالج علامات التمدد على الجلد وبيعالج بقع الشمس, وكمان الليمون لما بيتحط على الالوفيرا وبتحتفظي بيهم مع بعض بيمنع ان الالوفيرا لونه يغير وبيطول في عمره اكتر وبيخليه يقعد معاكي كويس فترة اطول يعني بيبقى زي مادة حافظة ليه.

    – استخرجي الجل من ورقتين صبار واخلطي معاهم عصير ليمونة حطي الخليط في الخلاط واضربيه لمدة دقيقة تقريبا لحد ما المكونات تمتزج كويس مع بعض خدي منه حطيه على البشرة وسيبيه من 10 – 15 دقيقة واغسليه بالمية, واحتفظي بباقي الكمية في برطمان في التلاجة لحد ما تيجي تستخدميه تاني.

  • 4- ماسك الالوفيرا لعلاج حب الشباب والبثور:

    • – اخلطي بياض بيضة مع 4 معالق كبيرة من جل الصبار و معلقة كبيرة شاي اخضر ونقطتين زيت بابونج , اخلطيهم كويس مع بعض وحطي الخليط على البشرة وسيبيه 20 دقيقة وبعدين اغسليه بمية باردة.

    – او اخلطي 2 معلقة كبيرة من جل الصبار مع معلقة صغيرة من زيت شجرة الشاي وحطي الخليط على البشرة 20 دقيقة وبعدين اغسليه, الماسك ده مفيد جدا لعلاج حب الشباب والبثور.

    5- ماسك الالوفيرا لتنضيف الجلد:

    هنجيب شريحة بابايا ونضيف عليها كمية صغيرة من جل الصبار ومعلقة صغيرة زبادي ومعلقة صغيرة عسل نحل هنحط المكونات كلها في الخلاط ونضربهم كويس مع بعض لحد ما يبقى الماسك ناعم خالص ناخد منه نحطه على البشرة ونسيبه 15 دقيقة وبعدين نغسله بمية دافية, الماسك ده بيدي نتيجة فورية هتلاقي بشرتك بقت منورة وصافية, وممكن تستخدمي جل الالوفيرا لوحده من غير اضافات.

    ماسك الالوفيرا لتنضيف الجلد

    6- ماسك الالوفيرا لعلاج الندبات:

    • – اخلطي كميات متساوية من جل الصبار ومية الورد وحطي الخليط على البشرة وسيبيه من 20 – 30 دقيقة وبعدين اغسليه بمية باردة, الوصفة دي فعالة جدا لعلاج ندبات البشرة.

    – ممكن نخلط 2 معلقة كبيرة من جل الصبار مع معلقة صغيرة زيت زيتون ومعاهم كام نقطة عصير ليمون وحطي الخليط على البشرة وسيبيه من 15 – 20 دقيقة وبعدين اغسليه بمية دافية.

    7- ماسك الالوفيرا والفاكهة للبشرة الجافة:

    قطعي كمية من البرتقان الموز والكيوي والافوكادو قطع صغيرة وضيفي عليهم معلقة صغيرة من جل الصبار وامزجيهم مع بعض, ولو بشرتك جافة اوي ممكن تضيفي للمكونات معلقة صغيرة زيت لوز حلو , حطي الخليط على البشرة وسيبيه من 15 – 20 دقيقة وبعدين اغسليه بالمية.

رابط مختصر
2018-08-16
أترك تعليقك
0 تعليق
*الاسم
*البريد الالكترونى
الحقول المطلوبة*

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

شروط التعليق :

عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الالهية. والابتعاد عن التحريض الطائفي والعنصري والشتائم.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

ان كل ما يندرج ضمن تعليقات القرّاء لا يعبّر بأي شكل من الأشكال عن آراء اسرة مجلة زين الالكترونية وهي تلزم بمضمونها كاتبها حصرياً.

نضال الراضي